neděle 3. září 2017

DV… prstem po mapě ČR

Náš nejstarší domácí školák si ve čtvrté třídě v rámci celoročního projektu vybral téma Česká republika. Takže trocha historie, trocha zeměpisu… Z knížek, videí a map. Také jsme hodně cestovali. Hlavně vlakem. Po místech, která jsou nějak spjatá s naší historií, po místech, kde leží stavební památky typické pro jednotlivé stavební slohy, po místech nějak významných pro naši zemi. Také jsme postupně navštívili všechna krajská města. A samozřejmě po několikáté znovu i město hlavní. 


Navštívená místa si syn zaznamenával do obří mapy, kterou jsme společně vytvořili. Mapa je vytvořená poněkud "neumětelsky". Na A4 jsem si vytiskla slepou mapu, na ní udělala půlcentimetrovou čtverečkovanou síť. Na poslepované čtvrtky jste udělali síť po 2,5 cm a pak mapu podle oka přenášeli z malé sítě na velkou. Podobně jsme překreslili i hranice krajů, řeky a větší města, abychom měli alespoň základní záchytné body. Takže mapa nemá žádné měřítko, ale třeba to ještě dopočítáme. :-)






Ke každému navštívenému místu si syn píše i záznam do Výletovníku. Tvoří si tak jakousi svoji "encyklopedii" o krásách naší země.




Ale protože všechno se objet a navštívit nedá, oslovila jsem své přátele, jestli by nám neposlali pohled z místa, kde žijí, pracují nebo kde se zrovna nacházejí na dovolené či výletě. Pomocí těchto "navštívenek" tak virtuálně navštěvujeme další zajímavá místa. Každý pohled je důkladně prozkoumán, je zjištěno, v kterém kraji se místo nachází, jak je od nás daleko, jakým směrem (máme obrovskou výhodu, že jsme přesně ve středu, takže je od nás všechno opravdu všemi směry :-) ), co je tam zajímavého.





A musím přiznat, že jsem se za tu chviličku, co jsme začali s naší obr slepou mapou pracovat, i já sama naučila spoustu nových věcí. Třeba jsem zjistila, že mám celou mapu v hlavě tak nějak pootočenou a to, co jsem myslela, že je na východě, je vlastně jihovýchod apod. Nebo jsem zjistila, že ve Žďárských vrších, které máme za humny, pramení pět! řek. A velkých, ne nějaké potůčky. Na té mapě je to totiž všechno tak krásně a přehledně vidět. Tedy, když si to tam přehledně nakreslíte a namalujete. :-) Ale opravdu to tak je. Celá země jako na dlani. A vidím to i na synovi, který každým zapsaným místem víc a víc vnímá, kde co je, jaké to jsou hory, jaká tam teče řeka nebo který je to kraj. Ke krajům máme i skvělou vychytávku. Puzzle od ježpodů, které už s dopomocí zvládá skládat i tříletá. 




Pohledů nám už přišlo nakonec asi dvě stě.



Pokud byste rádi zjistili, kde všude jsme po ČR výletovali (zdaleka ne všechny výlety jsou zdokumentované) a třeba si s stáhli pracovní listy do jednotlivých krajských měst, mrkněte TU. Článek o tom, jak na Českou republiku s dětmi najdete TU.


7 komentářů:

  1. Úžasný projekt, máte můj obdiv.

    OdpovědětVymazat
  2. Tak ta mapa je naprosto skvělá! Pečlivost a dokonalost! Dělali jsme něco podobného, ale syn mapu hodil od ruky, doteď visí na stěně.
    Pohled pošleme!
    Ať se daří na cestách i doma.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc, budeme se těšit. :-) I vám krásné dny!

      Vymazat
  3. Budu se opakovat, tohle je naprosto skvělý projekt :-) Inspirujcí!! A pohledy zašleme od nás i klidně i z okolních měst :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Milá paní Peslerová,domácí výuku vlastivědy jsme pojaly velmi podobně jako vy. Objíždíme česká města i luhy a háje :-). O víkendu jsme byly s dcerkou v Ústí nad Labem, Děčíně a v Hřensku. Při návštěvě Ústí jsme inspirovaly Vaším výletem. Děkujeme!Celý víkend se vydařil a v neděli jste jistě škytali. Vzpomínaly jsme v dobrém. Přejeme krásné léto a a všem dětem zážitkové učení místo planého memorování. Domácí škole ZDAR a ve Vašem pojetí zvlášť :-)

    OdpovědětVymazat