úterý 7. července 2020

Čím žijeme… letošní celoroční výzvy

AKTUALIZACE - červen 2020

1. VÝZVA - CESTOVATELSKÁ ("všichni na nějakém novém místě")
Stejně jako v květnu i v červnu jsme hodně cestovali. Hodně jsem s dětmi jezdila sama i na víc dní (Praha, Nymbursko….), občas jsme vyrazili s dědou, ale také nějaká nová místa s celou rodinou se našla. Navštívili jsme společně lesní areál U Jakuba a prošli jsme si místní naučnou stezku podél kaskády rybníků až k obřímu kameni ve tvaru pozadí (Ďáblova prdel), vykoupali jsme se ve Velkém pařezitém rybníku, vyšlápli si na vrch Javořice a navštívili moc fajn "lesní" expozici na hradě Roštejn A všechno vřele doporučujeme!






2. VÝZVA - DEBORDELIZAČNÍ
Tak protentokrát fiasko jak Brno. Nebo jako Praha, kde jsme v červnu také pobývali. Nic, nic, nic. Nevytříděno ani ťuk. Prostě nic. Ani dohnat resty z minulého měsíce se mi nepodařilo. Tak snad bude příští měsíc lepší. 






3. VÝZVA - ČTENÁŘSKÁ
Četli jsme o trochu víc než minulý měsíc, přečetli jsme společně s mladšími dětmi šest knih, ale stále platí, že jsme hodně na cestách a čteme spíš časopisy, letáčky, brožurky apod. Přesto, pokud se dobře podíváte na fotografii, zjistíte, že výzvu "alespoň jednu knihu za týden" máme vlastně splněnou. Tak jsme s dětmi začali druhý sloupeček a rádi bychom za celý rok společně dosáhli stovky. 



VÝZVA NAVÍC 
Protentokrát jsme pod dojmem knihy Kluk odnikud, kterou jsem četla, darovali pár peněz prostřednictvím organizace Člověk v tísni na pomoc v Sýrii.


KVĚTEN 2020
1. VÝZVA - CESTOVATELSKÁ ("všichni na nějakém novém místě")
Tentokrát se nám tedy velmi dařilo. Po předchozím "domácím vězení" jsme vyráželi hodně do přírody, hodně na výlety. Takže nových míst, na které jsme vyrazili všichni společně bylo hned několik. Nejstarší syn se rozhodl "sbírat" prameny řek (nejen) na Vysočině, takže jsme všichni vyrazili k prameni Sázavy u Vojnova Městce, k prameni Doubravy u Račína a k prameni Oslavy u České Meze. Tři dny jsme také objevovali okolí Orlické přehrady a kromě míst, kde už někdo z nás byl, jsme nově navštívili zříceninu hradu Vrškamýk, lesy okolo Písku a rozhlednu Jarník a také Husitské muzeum v Táboře. Také jsme dost výletovali i jen s dědou nebo jen já s dětmi. Takže cest bylo v květnu opravdu hodně.  






2. VÝZVA - DEBORDELIZAČNÍ
Úklid se protentokrát vydařil tak nějak napůl. Podařilo se mi konečně vytřídit dva obří šuplíky nejrůznějších věcí, které používáme na tvoření a výtvarničení. Vytříděných věcí bylo víc než třicet, ale zhruba jen polovinu, která mířila do popelnice, se mi podařilo dát z domu. Část, kterou mi bylo líto vyhodit, protože věci třeba ještě využije někdo jiný, čeká, až věci nafotím a nabídnu v tašce v komoře.Tak snad to dorazím v červnu. 




3. VÝZVA - ČTENÁŘSKÁ
I tenhle měsíc to bylo se čtením "s odřenýma ušima". Hodně jsme cestovali a výletovali a na cesty jsme si brali hlavně tenčí prověřené knihy a časopisy (máme rádi Raketu, Benjamínu, Ahoj přírodo, Puntík…). Ale jednu na týden jsme zvládli, takže nakonec splněno. 



VÝZVA NAVÍC 
V květnu jsme na HitHitu podpořili nezávislou televizi DVTV, protože nezávislá žurnalistika je teď víc než třeba.


DUBEN 2020
1. VÝZVA - CESTOVATELSKÁ ("všichni na nějakém novém místě")
Výlet se nám podařil  zase skoro až na konci měsíce a navíc za “rizikových” povětrnostních podmínek. To je totiž tak, když naplánuju výlet  na rozhlednu a ptačí pozorovatelnu a nehodlám se ho za žádných okolností vzdát. Ani když fouká vítr 40 kiláků za hodinu, v nárazech ani raději nechci vědět. Na vrcholu rozhledny Rosička, kde jsme byli všichni poprvé, přestože kolem ní  jsme se už několikrát pohybovali, jsem si připadala trochu jako na horské dráze, na Veselském rybníku byly vlny, že se nám v nich ptactvo pořád ztrácelo a odletěli jsme málem i s pozorovatelnou. Ale nakonec jsme byli všichni spokojení. A k rybníku se určitě ještě vrátíme za lepšího počasí. I v téhle vichřici jsme viděli potápky, racky, vlaštovky, kachny a labutě. A možná i volavku. 

 



2. VÝZVA - DEBORDELIZAČNÍ
Pro tenhle měsíc to byla opravdu slabota. Už jsme hodně venku na zahradě, když je tak krásně, takže se mi přebírat a třídit moc nechce. Ale třicítku jsme dala: Je to taková z nouze ctnost, protože oblečení, z kterého nejmladší vyrůstá, se třídí tak nějak samo, ale třicet věcí šlo z domu. Něco šlo do charitního kontejneru, něčeho se ujala sestra. Takže s odřenýma ušima splněno a bude asi hůř. :-)



3. VÝZVA - ČTENÁŘSKÁ
A stejně jako v předchozím případě, jsme víc na zahradě, kde sice taky občas čteme, ale spíš než celé beletristické knihy jsou to kousky z naučných knížek na témata, která děti aktuálně zajímají. Nicméně přečtených knih je pět, takže výzvu alespoň jedna kniha týdně jsme splnili.



VÝZVA NAVÍC
Ani tentokrát nebyl náš finanční příspěvek určený nějaké konkrétní nadaci či spolku, ale i teď jsme objednávkami podpořili několik malých nakladatelů, kteří to v téhle době (stejně jako mnozí další) nemají vůbec jednoduché.

BŘEZEN 2020
1. VÝZVA - CESTOVATELSKÁ ("všichni na nějakém novém místě")
Zatím se nám daří, zatím “držíme lajnu”. Sice zase skoro na poslední chvíli a ještě k tomu jen v lese u nás “za humny”, ale to se taky počítá, vzhledem k té “nouzové situaci”. Byli jsme u Slavětína u betonové sochy Jelena a potom lesem kolem Sajfrtova buku a Ranských jezírek do Havlíčkovy Borové. Ale i kdyby po cestě nebylo vůbec nic, tak slunečno, zeleno, hmyzáci a bledule úplně stačilo. 






2. VÝZVA - DEBORDELIZAČNÍ
A tak jo, musím se pochválit, tentokrát se fakt dařilo. Asi dvacet kusů zimních bund a jiného oblečení zase na charitu, prodáno a rozdáno asi deset dalších knih (to jde pořád hodně pomalu), přebráno a vyhozeno pár drobných hraček, prodáno asi deset kusů montessori a jiných vzdělávacích pomůcek a prodáno pár dalších věcí ještě z loňského třídění. 



3. VÝZVA - ČTENÁŘSKÁ
Jedeme pořád tak nějak v podobném režimu, takže zase přečteno asi 12 knížek. Tentokrát je tam i pár silnějších, které jsme četli spíš jen s dcerou, mladší syn chvilkami poslouchal, odbíhal, dělal si něco svého. 




VÝZVA NAVÍC
Protentokrát to nebyl finanční příspěvek nějaké konkrétní nadaci či spolku, ale rozhodli jsme se svou troškou do mlýna podpořit objednávkami malé nakladatele, kteří to v téhle době (stejně jako mnozí další) nemají vůbec jednoduché.

ÚNOR 2020
1. VÝZVA - CESTOVATELSKÁ ("všichni na nějakém novém místě")
Tak v únoru to dokonce nebylo na poslední chvíli a ani jsem nemusela švindlovat. Výlet byl celkem dlouho naplánovaný a dokonce vše vyšlo podle představ. Vydali jsme se do Třebíče, kde já jsem sice už byla a město mám celkem projité, ale našla se místa, kde jsem ještě nebyla. Zbytek rodiny Třebíčí buď jen projížděl nebo tam nebyl nikdy. V Třebíči najdete hned tři památky UNESCO v jednom. Je tu dechberoucí románsko-gotická bazilika sv. Prokopa, jediná kompletně dochovaná židovská čtvrť v celé Evropě a jeden z největších a nejlépe zachovalých židovských hřbitovů v České republice. A k tomu jsme si užili na zámku interaktivní výstavu Cesty časem. Článek z výletu najdete TU.




2. VÝZVA - DEBORDELIZAČNÍ
Tentokrát jsem byla trochu méně akční než předchozí měsíc, ale přeci jen jsem dostatečný počet věcí vytřídila. Podařilo se mi vytřídit snad dvacet dětských čepic (kde se to u nás vzalo?), nějaké malé dětské boty a moje boty na podpatku, které už nenosím a pár hrnků a dalších kousků rozličného nádobí. A taky šlo z domu pár věcí vytříděných už loni, které tu už nějakou dobu ležely a za to jsem fakt moc ráda. Díky všem, kteří se jich ujali! :-) Vytřídila jsem i pár knih, ale byla to jen max. desítka, tohle jde opravdu pomalu a bude to výzva a oříšek. Věci šly tentokrát vesměs ke známým, něco k ségře, něco do charitního kontejneru. Tak snad se bude dařit i dál. 




3. VÝZVA - ČTENÁŘSKÁ
I v únoru jsme četli a četli. Přečetli jsme společně opět dvanáct knížek, takže si pořád tržíme průměr tři knížky na týden. Ale stále to jsou jen knížky tenoučké, protože mladší syn u dlouhého čtení ještě moc nevydrží. 




VÝZVA NAVÍC
Tentokrát jsme se rozhodli podpořit matky samoživitelky a přispěli svou troškou do mlýna na projekt Adoptuj Marii.

LEDEN 2020
1. VÝZVA - CESTOVATELSKÁ ("všichni na nějakém novém místě")
Tak tohle byl trochu oříšek. Z pěti plánovaných výletů totiž byly nakonec jen dva, protože můj “zimní spánek” nepolevuje, ale výzvu jsme nakonec splnili. Bylo to tedy o fous a ještě s křížkem po funuse. V lednu jsem byla jen s nejstarším a nejmladším v Anežském klášteře v Praze (a bylo to moc fajn, článek TU), ale to se logicky nepočítá. A na konci ledna jsme byli všichni lyžovat v Karlově pod Pradědem. Manžel s nejstarším už tam byli po dva roky předtím, takže to se taky nepočítá. A tak jsme před odjezdem ještě vyrazili na rozhlednu Nová Ves, kde nikdo z nás nikdy nebyl. Rozhledna je moc pěkná, je z ní fajn výhled a hned vedle je skvělé velké hřiště pro děti. Byli jsme tam sice až 2. února, ale byla to lednová dovolená, tak to počítám do ledna. :-) A snad se nám bude v příštích měsících dařit lépe.



2. VÝZVA - DEBORDELIZAČNÍ
Debordelizační výzva se mi dařila o poznání lépe. Vytřídila jsem asi 50 ks oblečení po mladších dětech a podařilo se mi ho hned darovat dál, popř. donést do charitního kontejneru. Z loňských vytříděných věcí se mi podařilo něco prodat přes lokální fbc skupinu, něco rozdat mezi přátele, dvě tašky šly na swap. Knihy se skoro všechny prodaly a rozdaly, za to jsem moc ráda. I turistické známky už mají nového majitele. A ještě šlo pryč asi třicet sklenic od medu, pro které nemám využití. Uvítal je včelařský kroužek pro děti. A nakonec jeden tip: pokud bydlíte na menším městě jako my, zkuste oslovit místní sociální odbor MÚ, jestli nemají nějakou “potřebnou” rodinu s dětmi, která by uvítala věci po dětech, které už se vám nehodí. Já to takhle udělala s malým oblečením pro holčičku, které ještě bylo hodně pěkné a bylo mi ho líto dát do “anonymního” charitního kontejneru. Tak snad budu stejně úspěšná i v dalších měsících.




3. VÝZVA - ČTENÁŘSKÁ
Se čtením se nám také hodně dařilo. Přečetli jsme společně dvanáct knih, takže to je o dost víc než minimálně plánovaná jedna kniha za týden. Pravda je, že knížky jsou textově spíše pro mladšího syna, protože čtu se synem i dcerou dohromady, ale baví nás to všechny. 




VÝZVA NAVÍC
V lednu jsme poslali pár peněz na pomoc australské fauně prostřednictvím veřejné sbírky pražské ZOO „Pomáháme jim přežít“.


2020
Na začátku roku vkládám jen takové malé shrnutí mých letošních výzev. Nedávám si novoroční předsevzetí, už nějaký čas. Něco vymyšlené jen pro 1. ledna vlastně snad ani nemůže fungovat. Nebo někomu možná jo, nevím. Letos mě ale nadchly dvě cizí celoroční výzvy, tak jsem se k nim rozhodla připojit a přidala ještě jednu další.



1. VÝZVA
Moje první letošní celoroční výzva je cestovatelská. Na instagramovou výzvu Rodina cestuje prostě nešlo nezareagovat. “Jednou za měsíc navštívit místo, kde jsme ještě nikdy nebyli - v Praze, v Čechách, v zahraničí... kdekoliv.“ Moc se mi to líbí. Výletujeme a cestujeme celkem dost, ale hodně se vracíme na naše oblíbená místa. A protože je nás moc, taky dost často výletuje jen část rodiny. Takže to pro nás bude fakt výzva. CELÁ RODINA - VŠECH ŠEST - NA NĚJAKÉM NOVÉM MÍSTĚ. Na leden je v plánu zatím asi pět výletů, ale ani jeden nesplňuje obě podmínky. Všichni a na nové místo! Ale určitě to nakonec dopadne! I když žádné extra daleké cesty neplánujeme. Mladší děti zatím nevydrží dlouho v autě a cestování letadlem nějak nemůžu překousnout z hlediska ekologického.



2. VÝZVA

Moje druhá letošní celoroční výzva je debordelizační. Minimalismus je in. Já už se snažím minimalizovat věci v domácnosti několik let. Pořád sice něco ubývá, necítím se ale úplně úspěšně. Marie Kondo má fajn systém minimalizování, který mi docela funguje, ale dál už moc ne. Ona prostě všechno vytříděné “postaví k popelnici”, což není úplně pro mě. Jasně, že něco skončí v popelnici, ale pořád mám pocit, že zhruba tak polovina z toho by byla ještě někde někomu užitečná. A tak se tu hromadí vytříděné věci, které jsou na cestě někam… Takže výzva na letošní rok. KAŽDÝ DEN VYTŘÍDIT JEDNU VĚC (resp. zhruba 30 za měsíc), věci hned lifrovat z domu a hlavně dostat z domu to, co jsem vytřídila už loni (myslím, že to bude zhruba tak 200 položek). Věřím, že se bude dařit po celý rok. Pro leden už je splněno, tak vzhůru do dalších měsíců.


3. VÝZVA

A třetí letošní celoroční výzva je čtenářská. Máme kolem sebe spousty knih. Našich domácích, z knihovny, nových…, ale nějak jsem loni měla pocit, že s Baru a Honzíkem málo čtu. To je pořád běhání kolem mimi, učení s nejstarším a na ně dva někdy nevychází čas. Tak jsem “obšlehla” výzvu detskyantikvariat.cz (díky!) a budeme se na to společné čtení víc soustředit. O svátcích se nám dařilo, tak uvidíme, jak to bude dál. RÁDI BYCHOM KAŽDÝ TÝDEN PŘEČETLI ALESPOŇ JEDNU KNIHU, a když to bude víc, zlobit se nebude nikdo z nás. A jen s Baru už jedeme od Vánoc v kartičkách plných aktivit od Časopis Ben Já Mína a zatím se nám daří. Část už jich máme vyzkoušených a baví nás to obě! Do konce roku je chceme zvládnout projít všechny.






A JEDNA VÝZVA NAVÍC.
Tohle vlastně ani výzva není. Jen prostě chci i letos podpořit alespoň malou částkou několik projektů, které mi dávají smysl. Každý měsíc alespoň jeden. Nedávám to sem jako chlubení, ale jako inspiraci. Třeba i tohle někoho z vás inspiruje. Nemáme jako rodina peněz nazbyt, přeci jen čtyři děti,  jeden plat a jeden rodičák není na vyskakování, ale pořád máme o dost víc než mnozí jiní, takže se někomu těch našich pár korun (a pár korun od dalších, dalších a dalších lidí…) může hodit. 


Na konci každého měsíce se pokusím vložit sem nějaké krátké shrnutí, jak se nám dařilo. Občasné aktuality, které se týkají výzev můžete sledovat i na facebooku (Veronika Peslerová) nebo na instagramu (@pesleriblog - #vyzva2020pesleriblog).

Mějte se fajn, přátelé a krásné dny přejeme!

2 komentáře:

  1. S výzvami držíme palce - taky se snažíme :-D jen ten čas letí jak splašený, vždyť před chviličkou byl začátek ledna a najednou už končí... někdy nestíhám vše, co se děje, ani pro vzpomínku vyfotit... s tou finanční podporou potřebných projektů jste skvělí, my se o něco podobného taky trochu snažíme - někdy nejen finančně, ale i třeba s něčím pomůžeme a přiložíme "ruku k dílu" :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, taky mám pocit, že to strašně moc letí. Tak ať se vám taky daří! Krásné dny přejeme.

      Vymazat