středa 6. března 2019

DV… Vivaldi

Po Bedřichu Smetanovi (článek TU) jsme se rozhodli prozkoumat život a dílo dalšího hudebního skladatele. A los padl tentokrát na Antonia Vivaldiho. Především proto, že před nedávnem vyšla krásná poslechová knížka pro nejmenší Příběh ukrytý v notách. Takže jsem prozkoumala různé zdroje a materiály a pustili jsme se do toho. A zaměřili jsme se právě na krásné koncerty pro housle a další smyčce Čtvero ročních období. Abychom věděli "o čem bude řeč", nakreslili jsme si nejprve myšlenkovou mapu na stejné téma a přemýšleli, co všechno se k jednotlivým obdobím pojí, co nás všechno napadá. A nejstarší a prostřední zapisovali.







Potom si nejstarší přečetl životopis, který jsem mu připravila, prošel si informace v knížce Skladatelé světové hudby a společně jsme se všichni podívali na krátký pořad Pavla Šporcla Hudební perličky právě o Vivaldim na webu České televize. Tam najdete i kvíz, kde si děti mohou zopáknout to, co se právě dozvěděly. A zatímco nejstarší doplňoval informace do připraveného pracovního listu, já jsem si s mrňavci přečetla a poslechla krásně udělanou knížku Příběh ukrytý v notách. Škoda jen, že hudební ukázky nejsou delší.





A pak už jsme se vrhli na poslech. Pouštěli jsme si všechny skladby po větách a povídali jsme si o tom, co slyšíme a co by ta která melodie mohla znamenat. Už v článku o Bedřichu Smetanovi jsem říkala, že jsem hudební "poleno" a úplně hluchá, nejsem schopná si zapamatovat žádnou melodii ani třeba ptačí zpěv, ale tohle společné povídání mi docela pomohlo. A když jsme měli pocit, že se trochu orientujeme, vyzkoušeli jsme si poslechový kvíz. 




A úplně nakonec jsme si pustili postupně všechny sonáty v celku a u toho děti malovali strom rozdělený na čtyři části podle ročních období. Malovali, poslouchali, odpočívali...













Pro získání základních informací o životě Antonia Vivaldiho jsme použili knihu SKLADATELÉ SVĚTOVÉ HUDBY (Fragment, 1993).  Ke každému skladateli tu najdete stručné životopisné údaje, styl komponování, co jejich tvorbu ovlivňovalo apod. Kniha je doplněna barevnými ilustracemi.





S nejmenšími jsme si pročetli a poslechli si krásně barevnou poslechovou knížku s celostránkovými ilustracemi PŘÍBĚH UKRYTÝ V NOTÁCH : ČTVERO ROČNÍCH OBDOBÍ V JEDNOM DNI (Pikola, 2018). Tahle zvuková knížka je perfektním úvodem do klasické hudby pro nejmenší děti. Vypráví o holčičce a jejím pejskovi, kteří v jediném zázračném dni prožijí jaro, léto, podzim i zimu. A každá stránka ožívá melodiemi ze slavné skladby Antonia Vivaldiho Čtvero ročních dob. Kniha obsahuje i životopis skladatele, slovníček hudebních pojmů a poslední strana nabízí všechny hudební ukázky pohromadě s doprovodným komentářem. Knížka se nám moc líbila, jen opravdu škoda, že hudební ukázky nejsou o trochu delší. 












Nakonec si nejstarší se zájmem přečetl ještě knihu STRADO A VARIUS : LÉČKA RUDÉHO ABBÉ (Brio, 2005) od Martiny Skaly. Je to jeden z dílů z volně navazující řady, v které najdete třeba ještě vyprávění o Mozartovi či Bachovi. V tomto díle jedou housličky Strado a houslista Varius do Benátek na oslavu narozenin opičky Faustiny. Ocitají se v městě na vodě rozzářeným každoročním karnevalem. V Benátkách se Strado setkává se zrzavými houslemi, které koncertovaly se slavným Antoniem Vivaldim. Právě Vivaldiho houslový koncert Čtvero ročních období má Strado a Varius předvést na oslavě narozenin, jenomže v noci před koncertem dostane Strado zvláštní dopis, což ohrozí nejen provedení koncertu, ale i přátelství Strada a Variuse. Jak vše dopadne? Můžeme doporučit pro děti už od pěti let.












A nakonec něco málo odkazů, ať to máte jako vždy pěkně pohromadě. :-)


ODKAZY
  • pracovní list, který jsem připravila pro nejstaršího, si můžete stáhnout TU
  • skvělá stránka se spoustou hudebních lekcí, aktivit a pod. najdete na blogu Jak na hudebku,  inspirace k Vivaldimu TU
  • skvěle zpracovanou poslechovou lekci, z které jsem čerpala i já najdete ke stažení TU
  • lekci zaměřenou na skladbu Jaro najdete TU
  • pořad Hudební perličky Pavla Šporcla na webu České televize TU, na stejné stránce je i kvíz o životě Antonia Vivaldiho (je to ten s bílou maskou na titulce)
  • Vivaldianno na webu České televize - příběh italského skladatele Antonia Vivaldiho, záznam 3D multimediální show autora projektu Michala Dvořáka TU

4 komentáře:

  1. Veru Ty jsi poklad! Zrovna dnes jsem si v knihovně půjčila CD Čtvero ročních období, že budeme u poslechu malovat. A tady opět tolik inspirace! Děkuji, dekuji, děkuji!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jeee, Zuzi, to jsem moc ráda, že se vám to bude hodit. :-) Teď jsem ještě přidala ten pracovní list, co jsem pro Máťu chystala. A určitě si pustťe to Vivaldianno, nám se to moc líbilo.

      Vymazat
  2. Krása, moc děkuji za další skvělé podněty. Knihu s poslechovými ukázkami máme také oblíbenou, četla jsem popisky, pouštěla ukázky a dcera se to najednou snažila vyjádřit tancem, bylo to krásně spontánní. Neodolala jsem a pořídila jsem ze stejné edice v angličtině Louskáčka. A zálusk mám i na Sleeping Beauty a v říjnu vyjde Labutí jezero v angličtině. Tak aspoň malý tip k Čajkovskému :-)
    Daniela Malkovská

    https://www.bookdepository.com/search?searchTerm=the%20story%20orchestra&search=Find+book

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc za skvělý tip, určitě využijeme! Mějte se krásně. Veronika

      Vymazat