čtvrtek 18. března 2021

DV… jak na semínka všemi smysly

Semínka jsou fascinující téma pro malé i větší děti. Z malého, suchého, zdánlivě mrtvého „čehosi“ dokáže za pár dnů či týdnů vyrůst semenáček, malá a nakonec i veliká rostlina. Tak jsme si povídali s dětmi, jak a kde semena vznikají, jak semínka cestují, jak se rozšiřují po krajině. Děti semínka pozorovali, zkoumali, vnímali všemi smysly. Seli (a ještě budeme) jsme semínka a pozorovali růst rostliny. Pro děti je to takové malé velké kouzlo. A nejlépe když děti sejí semínka, která na podzim samy sklidily a přes zimu uschovaly. 

Jaro už je cítit ve vzduchu, i když u nás ještě občas v noci mrzne a sem tam chumelí. Přibývá světla, zvyšování teploty a vlhkosti z tajícího sněhu vyvolá oživující procesy v semenech, rostlinách a stromech, které dosud byly ve vegetačním klidu. Každé semeno je vlastně balíček živin, jsou v něm všechny části budoucího semenáčku a zásobní látky, z kterých bere živiny pro klíčení. Ke klíčení je třeba voda, teplo a kyslík, k dalšímu růstu rostliny je potřeba ještě i světlo.  Semena mohou odpočívat týdny, měsíce, některé klidně i roky (semínko máku třeba až čtyřicet let!). Za vhodných podmínek pak náhle ožijí a začnou růst. Semeno nejprve nasaje vodu a praskne jeho obal. Jako první z něho vyroste zárodek kořene a potom teprve prvostonek, z kterého se vytvoří stonek a listy. 

Nejrůznější semena a semínka lze zkoumat všemi smysly. Zrakem je pozorovat a porovnávat. A vystačíte si i jen s těmi, které najdete doma v kuchyni. Určitě některá objevíte: mák, fenykl, kmín, sezam, hořčici, slunečnici, dýni, len, čočku, fazole, třeba i pšenici, oves, proso nebo nejrůznější ořechy (lískový, vlašský, pistáciový, kešu, para, mandle, kokosový). Poohlédněte se s dětmi venku, jistě najdete šišky a v nich semínka, loňské jehnědy se semínky, nažky lípy či javoru nebo dokonce už naklíčené loňské kaštany, žaludy nebo bukvice. Můžete přidat i jadérka z jablek či hrušek. To všechno shromážděte a nechte děti zkoumat, porovnávat. Můžete jednotlivé druhy semen nasypat do menších misek či průhledných pytlíčků a děti mohou přiřazovat reálná semena k semínkům na obrázku či k obrázku rostliny, ke které patří. Nechte děti semínka rozloupnout či rozdrtit, nechte je sledovat je pod lupou. A vřele doporučujeme podívat se na některá z malých semen pod mikroskopem (třeba na webu botany.cz TU). Třísložkové karty s ořechy a semínky můžete stáhnout TU. Dvě A4 karty k přiřazování semínek mám stažené v PC už dlouho, ale nedokážu vyhledat původní zdroj, takže nevkládám ke stažení, ale případně pošlu na mail.





A po zraku může přijít na řadu hmat. Děti mohou semínka ohmatat, poslepu porovnat jejich velikost, tvar, povrch, seřadit je podle velikosti (a trénovat špetkový úchop nebo práci s pinzetou). Nejmladší děti mohou semínka všelijak přesýpat, hrabat se v nich a užívat si smyslovou činnost.  Můžete velmi dobře navázat i na známou pohádku o  Popelce a nechat děti třídit smíchaná semínka podle jednotlivých druhů. Čím menší děti, tím větší kontrast mezi jednotlivými semeny a méně druhů. U nás měla tahle aktivita opakovaně úspěch u několika dětí. Můžete si připomenout i pohádku O princezně na hrášku a zkoušet, jestli děti přes tričko, svetr, deku, peřinu či matraci hrášek ne/ucítí. 


Potrénovat můžete i čich a chuť. Ne všechna semínka voní, ne všechna semínka se hodí k ochutnávání. Ale pokud předem vyberete ty, které se pro čichovou či chuťovou poznávačku hodí, uvidíte, že děti budou nadšené. Můžete vyzkoušet i vytváření obrázků ze semínek přímo na vlastní ruce. Děti si potřou umytou dlaň máslem a vyskládají si na ni semínkový obrázek podle chuti. Až se jím dostatečně pokochají, mohou ho slíznout a pochutnat si na něm. 





A co sluch? Ani ten nepřijde zkrátka. Vyrobte dětem improvizované sluchové pexeso. Vždy dvě malé krabičky naplňte stejnými semínky přibližně stejného množství. Vhodná jsou semena rozdílných velikostí – třeba mák, slunečnice, hrách, fazole a další. Krabičky dobře uzavřete a hned můžete štěrchat a podle sluchu poznávat, které dvě patří k sobě. My jsme použili obaly z kinder vajíček, kterých máme hodně nasyslených doma, a hra měla velký úspěch. Hráli jsme ji společně, děti samy a zapojily dokonce i prarodiče. 


A co by to bylo za poznávání semínek, kdybychom si semínka nevyzkoušeli s dětmi zasít. Původně jsme chtěli jako každý rok venku do záhonku, ale počasí nám nepřeje, takže doma do misek a květináčků. Květináčky si mohou děti samy pomalovat či nabarvit veselými barvami s květinovými vzory. Na osení si můžete vyrobit z hlíny či samotvrdnoucí hmoty i mělkou misku ve tvaru ježčího tělíčka. K ploché oválné misce se domodeluje čumáček, nožičky a očka a po zaschnutí se na ni na tenkou vrstvu hlíny nebo vatu nasypou semínka a za pár dní ježkovi narostou bodliny. Na ježka či na setí do vlhké vaty se hodí semínka řeřichy či obilí. Řeřichová semínka si dokonce děti mohou vysít i ve tvaru svého jména či začátečního písmene jména. Pro setí s dětmi se hodí třeba i fazole či hrách, pažitka nebo petrželka.



Pokud budete chtít s dětmi sledovat proces růstu semínka v hlíně „v přímém přenosu“, zasaďte zrnko fazole do zeminy ve sklenici. Fazolku přitlačte na stěnu sklenice, abyste ji dobře viděli a mohli pozorovat všechny změny Provázejte semínko v jeho růstu, choďte se na ně dívat a zalévat (nejlépe rozprašovačem). Věřte, že děti budou nadšené. V rámci tohohle pozorování jim můžete skvěle ukázat, že kořeny rostou vždy dolů a stonek vždy nahoru ke světlu. I když je semínko fazole otočené obráceně, semenáček vždycky pozná, kde je nahoře a kde dole, případně fazolku "obtočí" a roste správně. Na časosběr klíčícího semínka můžete mrknout TU

Vyzkoušet můžete i další pokusy. Zkuste třeba, jakou mají semínka obrovskou sílu. Na dno kelímku od jogurtu nasypte fazole a zalijte je sádrou asi do poloviny výšky kelímku. Nechte sádru ztuhnout a kelímek pravidelně kontrolujte. Za několik hodin či dní sádra a někdy i kelímek  popraská a za několik dalších dní se v puklinách objeví kličky fazolů. Zasadit můžete i jakákoliv semínka, která najdete v přírodě. U nás to jsou semínka, která vypadala poté, co se roztáhla pevně zatažená borová šiška a naklíčený v lese nalezený žalud. 

Vyzkoušet si můžete názorně i to, co všechno potřebuje semínko k vyklíčení a později k růstu. Stačí si připravit pět skleniček (nebo kelímků od jogurtu), naplnit je hlínou a do každého dát asi 2 cm hluboko semeno fazole či hrachu. První kelímek se umístí na okno a pravidelně se zalévá. Druhý kelímek se dá do lednice a pravidelně se zalévá. Třetí kelímek se zalije centimetrovou vrstvou oleje (nebo zavíčkuje), umístí na okno a pravidelně zalévá. Čtvrtý kelímek se umístí na okno, ale nezalévá se. Pátý kelímek se umístí na temné místo a pravidelně se zalévá. Za dva týdny mohou děti samy vyhodnotit, kdy semínko vyklíčí a jaké podmínky pro klíčení semen jsou potřeba. V pokusu můžete pokračovat i po naklíčení semen a dále pozorovat, jaké podmínky rostliny potřebují pro růst. Pro naklíčení totiž potřebují vodu, teplo a kyslík, pro následný růst však je třeba i světlo. 

Se semínky můžete i tvořit. Můžete si zkusit vyrobit semínkovou mandalu, mozaiku či jakýkoliv obrázek. Semínka různých barev a velikostí poskládaných vedle sebe mohou vytvořit zajímavé obrazy. Děti mohou skládat na nějaký rovný povrch venku, mohou skládat dokonce i přímo na záhonek. Uvnitř mohou mandalu vyskládat volně na kus kartonu, popř. na karton potřený tekutým lepidlem.



Jak se semínka probouzí si mohou děti zkusit i nakreslit a namalovat. Tvořit můžete venku i uvnitř. Námět máme od skvělé Radky Rubešové (víc TU). Několik kusů čtvrtky A4 přilepíme naležato k sobě do dlouhého pruhu, který bude tvořit záhonek. Děti na dolní okraj papíru lžící sypou sypkou hlínu jako dlouhý záhon, do kterého vkládají semínka. Od jednotlivých semínek potom voskovkami hledají pro semínka cestu ven. Kreslí stonky, rostliny, květiny, keře i stromy. Potom hlínu i s semínky sesypeme do květináče či na záhon  a necháme děti namalovat hlínu a pozadí vodovkami.





Při povídání o semínkách můžete nahlédnout i do nejrůznějších knížek. Pro ty nejmenší doporučuji okénkovou knížku JAK ROSTOU KYTIČKY  (Svojtka, 2015), kde se děti dozví základní informace o tom, proč rostliny kvetou, kde a jak se semínka berou, jak semena cestují apod.

Pro trochu větší čtenáře je knížka o životních cyklech ZE SEMÍNKA SLUNEČNICE (Svojtka, 2017). V ní najdou malí čtenáři nejen informace o tom, jak slunečnice postupně roste, ale i spoustu dalších zajímavostí. Knížka obsahuje i životní cyklus slepice.




Vhod vám třeba přijde i tenounká brožurka z edice ČTI+ SEMÍNKA (Fraus, 2008), která stručně a s mnoha doprovodnými fotografiemi shrnuje vše nejdůležitější o semenech. 



Skvělá je i kniha ROSTLINY CESTOVATELKY (Host, 2020), která je plná krásných ilustrací a fascinujících informací, jak a které rostliny "cestují" po světě. Pomocí větru, zvířat, člověka, vody, vystřelováním, plazením….



A pro větší čtenáře je tu knížka SLUNEČNICE  aneb Rukověť malého zahradníka (Baobab, 2020), kde najdou děti i dospělí spoustu zajímavých informací a mnoho tipů na nejrůznější pokusy. Kniha je psána jako rozhovor mezi babičkou a dvěma jejími vnoučaty.




A pokud byste rádi nějakou beletristickou knihu, potom vřele doporučujeme líbeznou knihu KOŘENOVÉ DĚTI (Malvern, 2010, v roce 2018 vyšla znovu pod názvem KOŘÍNCI), která vypráví o probouzející se jarní přírodě prostřednictvím Matky Země a skřítků-kořínků.






A stejně tak vřele doporučujeme pro nejmenší leporelo Andrey Popprové O MAKOVÉM SEMÍNKU (Albatros, 2017). Co všechno se stane, než uzraje makové semínko a my si pochutnáme na koláčích či buchtách s mákem?





Všechny tyhle knížky je vhodné číst a prohlížet přímo venku, nejlépe u záhonku.

Se synem jsme před několika lety tvořili na téma semen i lapbook, tak třeba vám přijde vhod i tahle insporace. Na poslední fotce je semínko břízy malované foukacími fixami. 





A pohybová básnička na úplný konec. A nezapomeňte si s Křemílkem a Vochomůrkou zazpívat Vstávej semínko, holala! z jedné z večerníčkovských pohádek (video TU).

Z malinkého semínka,
které v zimě spí,
roste, roste rostlinka.
Když se probudí,
protáhne se, protřepá,
vykukuje do světa.
Povystrčí hlavičku,
leze z díry ven,
ukáže se sluníčku:
„Přeji dobrý den!“

-----------------------------------

Poznámka na okraj: Žádný příspěvek na mém blogu není komerční ani sponzorovaný. Prostě máme rádi dobré knihy a hezké věci a já moc ráda tipy posílám dál.

8 komentářů:

  1. Vy jste úplně výborná! Hurá program i pro maličké. Jistě i O makovém semínku od Andrey Popprové.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Juuu, díky za připomenutí, tu máme také moc rádi. Čteme ji tedy obvykle až v létě, když nám kvetou nebo dozrávají máky, ale tematicky se moc dobře hodí. Už jsem ji přidala. :-)

      Smazat
  2. A ještě mě napadá na hmat jsem asi před rokem šila hmatové pexeso - malé polštářky s náplní s různými luštěninami. Vždy dvě jsou stejné.

    OdpovědětSmazat
  3. Dobrý den, máte to krásné a propracované. Mohla bych vás poprosit o ty karty k přiřazování semínek? Když budete tak hodná, můj mejl je leeerinka@gmail.com. Děkuji moc! Lenka

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, moc děkuji! Konečně posláno a omlouvám se za zpoždění. Krásné dny!

      Smazat