úterý 12. března 2024

DV… čápi

Už je to sice pár dnů, co nás čápi opustili a vydali se na dlouhou pouť za teplem, ohřát si nohy, jak říká dcera, ale třeba se vám pár čapích tipů bude hodit. A protože nějak nestíhám psát, bude to spíše stručné.

RÁMEC

Povídání o čápech jsem připravila jako dvoudenní projekt, kdy by se mohly zapojit všechny čtyři děti. Něco dělaly společně, něco každý sám v odlišné náročnosti. Všechny tři starší měly pracovní listy "na míru". Snažila jsem se vystavět lekci pomocí metod programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení, ale s "kojícími vsuvkami" jsem po chvilce měla pocit, že mi praskne cévka. :-) Ale nějak jsme to dali. Začali jsme brainstormingem na téma čáp bílý a já zapisovala vše, co mi děti říkaly, že vědí nebo si myslí, že vědí. Odpovědi jsem nijak nehodnotila, zapisovala vše, když nevěděly, co dál, "nadhodila" jsem nějakou otázku. A pak povídání, otázky (Proč odlétají? Kam? Jak vědí kam letět?), knihy, videa… Nakonec jsme se vrátili k výstupu z úvodního brainstormingu a řekli jsme si, co bylo správně, co bylo jinak. A pak několik nejrůznějších aktivit zase na míru jednotlivým dětem. Pohybovka na čapí básničku pro nejmenšího (ať máme taky něco jiného než dokola "koulela se brambora", kterou miluje), hra Pan čáp ztratil čepičku jako opáčko barev pro mladšího syna, přednes krátké ptačí básničky pro dceru a písnička a postoj čápa se zavřenýma očima pro rozvoj rovnováhy pro všechny. A i nějaká ta výtvarka jako obvykle byla. A mrňoši si nakonec ještě udělali pod stolem čtecí"hnízdo". Tomu čapímu se pravda moc nepodobá, ale na stole ho dělat nechtěli, aby nejmladší nespadnul na zem. 

Moje přípravy

KNIHY

Tentokrát jsem sáhla do hlubin naší knihovny a použila vše z vlastních zdrojů, takže jsme ani do knihovny ani do knihkupectví nevyráželi. Z naučných jsme využili prastarou, ale pořád milovanou knížku Mileny Lukešové VELKÁ OBRÁZKOVÁ KNÍŽKA O ZVÍŘATECH, atlas z edice OKO NAŠI PTÁCI a parádní Janou Modrou ilustrovanou OBRÁZKOVOU ZOOLOGII. Z té je i básnička, kterou jsme si "rozpohybovali". 

Z beletrie si děti vybraly čápa ze souboru PTÁCI Josefa Lady a veselý příběh Jak čáp zastupoval sanitku z knížky Zbyňka Malinského PTÁČKOVINY (příběh máme doma ještě i v knížce Dům ve Sluneční ulici). Přečetli jsme si i klasickou bajku LIŠKA A ČÁP. Čapí příběh najdete i v krásné knížce Mileny Lukešové a Jana Kudláčka ČÁP a dubnový příběh ve vtipné knize Františka Nepila JÁ, BARYK je též o čápech. Oba příběhy jsou ale jarní, tedy o tom, jak se čápi vrací, takže jsme si je nechali na jaro. Nejstarší syn si přečetl krásný, ale hodně smutný příběh o čapí věrnosti v knížce Ivana Klímy JAK DALEKO JE SLUNCE. 


AUDIO, VIDEO

S mladšími dětmi jsme si poslechli a zazpívali čapí písničku reprodukovanou skupinou Hradišťan z knížky Jiřiny Rákosníkové HRAJEME SI U MAMINKY (kniha obsahuje CD) a zarytmizovali jsme si nejrůznějšími hudebními nástroji, které máme doma.



Na videa jsme mrkli jako obvykle na iVysílání České televize:

  • náš oblíbený seriál Frnk z hnízda, kromě čápů tu najdete ještě vlaštovčí, poštolčí a špaččí rodinku, na webu Déčka najdete i dvě hry a další materiály (víc TU
  • krátké video Tátové a mámy ptačího světa najdete TU
  • díl Tichý patron ze série Vodní ptáci najdete TU
  • povídání o čápech najdete i v seriálu Mezi námi zvířaty TU
  • nejstarší syn sledoval i dokument na YouTube Bílí čápi - letní hosté Evropy TU

A vřele doporučujeme zkouknout i nějakou web kameru s čápy. My máme rádi ty "hnízdní" v Novém Veselí (TU) a v Bohuslavicích (ta je i se streamem NEJ zajímavostí, TU), ale tam už čápy aktuálně pochopitelně nenajdete. Mrkněte tedy jako my na web Záchranné stanice Makov. Budete-li mít štěstí nebo budete-li trpěliví, na kameře s rybníčkem objevíte čápa bílého i čápa černého. Na druhé kameře bylo možné sledovat hnízdění čápa černého. Kamery najdete TU.

PRACOVNÍ LISTY

Pro mladší děti jsem vytvořila pracovní listy "na míru", podle toho, co je zrovna baví nebo na čem je třeba trochu zapracovat (stáhnout a případně upravit si je můžete TU). Skvělé a obsáhlé pracovní listy pro nejstaršího syna jsem stáhla na stránkách České společnosti ornitologické TU.





AKTIVITY

Aktivity jsem vlastně skoro všechny zmiňovala v úvodním odstavci, tak jen doplnění. Na fotce je básnička, kterou jsem použila pro trénink paměti a jako pohybovku pro nejmladšího. S nadšením se ovšem nakonec přidali všichni. 
Nejstarší četl povídku o čápech se čtenářskými kostkami, aby si potrénoval čtenářskou gramotnost. Na PC si ještě vypracoval "referát" o čápech bílých, aby si potrénoval psaní na klávesnici a práci se zdroji.




Pro dceru jsem připravila přiřazovačku slov a obrázků. První písmeno ve slově rozpozná dobře, s posledním je to trochu složitější, tady si to mohla dobře potrénovat. K některým obrázkům přiřazovala i jednotlivá písmena. S mladším synem jsme potom na slovech trénovali počet slabik. 




A nakonec jako obvykle výtvarka - čápi v Africe. Kombinovaná technika. Nejprve tupování vlhkou houbičkou pozadí v "afrických" barvách (ty si vybíraly děti samy a jsou i krásné podzimní) a nakonec lepená koláž. Z černé čtvrtky vystřižený obrys Afriky, z bílého a červeného papíru vystřižený samotný čáp. Žádné šablony, vše "od oka".






Krásný podzim přejeme!

-------------------------------
Poznámka na okraj: Žádný příspěvek na mém blogu není komerční ani sponzorovaný. Prostě máme rádi dobré knihy a hezké věci a já moc ráda tipy posílám dál.

3 komentáře:

  1. Smekám! Naprosto úžasný projekt. Krásná inspirace pro velké rozpětí věkových kategorií. Díky za Vaši práci, díky, že ji sdílíte. Přeju krásné babí léto. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc díky, moc si Vašich slov vážím a jsem ráda, že nacházíte inspiraci. Přeji krásné podzimní dny!

      Vymazat
  2. Tak to jsem moc ráda, že se Vám inspirace hodí! :-) Krásné dny!

    OdpovědětVymazat