pátek 30. září 2022

DV… jablka

Po bramborách a zelenině jsme se vrhli i na povídání o jablkách a ovoci. Nebyl to žádný ucelený projekt, spíš jsme si v mladšími dětmi u několikadenního sbírání, sklízení a třídění jablek z naší zahrady povídali, zkoumali, hráli, trochu četli a výtvarničili. A taky vařili. Vlastně jako obvykle. Ale třeba se vám bude pár tipů hodit, tak jsem to dala dohromady.

PRAKTICKÉ ČINNOSTI

Celému "projektu" předcházelo několikadenní sbírání popadaných jablek. Vesměs shnilých, ale sem tam se našlo i zdravé a ty bylo třeba vytřídit. Vyhodit, na mošt, na jídlo, na křížaly? Obzvlášť dva nejmladší tahle činnost hodně bavila. A přestože se zdálo, že jablek popadaly mraky a na stromě nic nezbylo, i na sklízení ze stromu nakonec došlo.




Na sklízení ze stromů je podílely všechny děti. Každý podle svých možností. Nejstarší lezl po větvích až do špičky stromů, mladší trhali ze země, kam dosáhly. A zase to třídění. I na stromě bylo hodně jablek poškozených a nevhodných pro delší uskladnění, takže nějaká jablka byla určená k moštování. Moštujeme doma, moštuje tedy hlavně děda a děti to milují a vydatně pomáhají. A někdy taky vydatně překáží. :-)



Otlučená či jinak poškozená jablka kromě moštování, okamžité spotřeby či pečení využíváme i k sušení na křížaly. I tady děti celkem pomáhají, i když nevydrží příliš dlouho. Ale okrajování, krájení a rovnání do sušičky je skvělý praktický trénink i jen na chvilku.




AKTIVITY
A pak jsem vytáhla vše "ovocné a jablečné", co jsem doma našla. Hlavně dřevěné puzzle části malvice i s kartičkami a k tomu jsme si povídali. Jakou barvu má/může mít jablko? Jaký má tvar? Jak voní, jak chutná? O životním cyklu jablka, o jednotlivých částech malvice. O tom, z čeho vyroste nový strom, kde jsou semínka ukrytá, kolik jich v každém jablku je, z čeho se vyvine plod, jaké jsou odrůdy jabloní a tak. A taky jsme krájeli jablka podél i napříč, zkoumali hvězdičku, hledali jadýrka a počítali, kolik jich v kterém opravdu je. Schválně si to někdy zkuste.








Mladší syn si jako u zeleniny poskládal dřevěné ovocné puzzle, přiřadil kartičky a vše pojmenoval. 



A další skládání nejrůznějších kartiček, třídění a přiřazování. Už je mám doma mnoho let, ještě když byl malý nejstarší syn, takže už bohužel u některých nevím, odkud jsou stažené a vytištěné. Ty, které jsem dohledala, najdete ke stažení na konci článku.







Pro obě mladší děti jsem protentokrát připravila trochu matemaniky. Jablíčkové matematiky. Mladší měl seřadit jablíčka od jedničky do šestky (měla jsem za to, že s tím bude mít potíže, ale překvapil mě a klidně by zvládl až do desítky) a ke každému z nich přiřadit příslušný počet červíků. Předškolačka měla osmnáct kolíčků s různými příklady na sčítání a odčítání a měla za úkol je připnout k jablíčkům se správnými výsledky. Na každém jablíčku měly být tři kolíčky.






Vytáhli jsme i Logico, kde je v prvouce jeden "ovocný" list. Jablečné pracovní listy jsem tentokrát nevytvářela, ale různě jsem je stáhla z internetu.





VÝTVARKA
Protentokrát jsme moc nevýtvarničili, ale něco přeci jen. Mladší si z otisků jablíčkovýhc tiskátek (tiská se rozpůlenými menšími jablky) vytvořili jablíčkový kompot. Stačí čtvtku A4 vystřihnout do požadovaného tvaru, natisknout jablíčka, nechat zaschnout a nakonec přilepit kousek látky a zavázat stužku. 


Všichni starší si vyzkoušeli šít jablíčko z filcu. Nakreslili a vystřihli si tvar, obšili (předním nebo obnitkovým stehem), vycpali vatou a přišili stopku s listem. 






Několik tipů na jablíčkové kreslení, malování a tvoření najdete i v článku o podzimních obrázcích TU. Najdete tam třeba kresbu suchým pastelem i voskovkou, tisk na tašky či sáčky nebo papírová prostorová jablíčka. 



KNIHY
"Jablkové" knížky jsem cíleně žádné nevyhledávala.  V knihovně jsem jen půjčila O JABLOŇCE (Albatros, 2014) od Eduarda Petišky a Heleny Zmatlíkové pro nejmenšího. Je v ní krásně vidět, jak se jabloň mění v průběhu roku.






A pak už jen, jak jsme někde jablko v knihách "potkali". Třeba ve skvělé malé knížečce plné vtipných krátkých básniček Renaty Škaloudové a Pavla Koutského ŘÍKAČKY O DOBROTÁCH (Albatros, 2016). Nakonec ještě pohádka O posledním jablíčku z knihy Dagmar Šottnerové LÉTO A PODZIM (Rubico, 2006). A navrch pár materiálů ze starších časopisů, které mám schované.






Knih moc nebylo, zato jsme se vyřádili při zpívání a recitování. I nějaké hádanky na úvod byly. Třeba: Který strom má v září k mání, tohle sladké pochutnání? nebo Nejdřív je to bílé a voňavé, potom zelené a kyselé, nakonec červené a sladké. Co je to? A jedna logická k tomu: Máte košík s pěti jablky a před sebou pět dětí. Každé dítě by mělo dostat jedno celé jablko. Rozdělte jablka tak, aby v košíku jedno celé jablko zůstalo. 
Děti i "muzicírovaly", tj. zkoušely se trefit do rytmu. Písniček je spousta. Třeba Pod naším okýnkem, Pod dubem za dubem, Koulelo se koulelo, Nic nedbám a další. A samozřejmě i Měla babka, u které si děti potrénovaly i mazurku. 
I básniček najdete na jablíčkové téma spoustu. Třeba:
Česat jablka to je snadné,
jedno chytíš, druhé spadne.
Udělá bum do trávy anebo bác do hlavy.
Po trávě se koulí, na hlavě máš bouli.

Jablko, loupej se mi,
jadýrka dáme zemi,
stopku trávě, vůni větříčku,
zubům slupky, maso jazýčku. (František Hrubín)
 
Už krásný podzim podává
jablka sladká, voňavá.
Vezmi si jedno do dlaní
a kousni: dobré chutnání!

A také jedna s pohybem. Když se pořádně rozpohybujete (kývání celým tělem jako stromy, kruhy rukama jako jablíčka, kolíbka na zemi apod. je to i fajn rozcvička celého těla.
Chladno již vane po sadě.
jablíčka voní v zahradě
Ťukl jsem se jen do čela,
a písnička mi zazněla,
Koulelo se a koulelo,
a ještě koulí se.
Ač se mi věřit nechtělo,
už je tu na míse.

A nejstarší se tentokrát zapojil jen tím, že si v různých knihách vyhledával jablka v lidové slovesnosti. Dali byste dohromady alespoň jedno jablíčkové rčení, přirovnání, přísloví a pranostiku? :-)


VAŘENÍ
A taky se vařilo, to je přeci jasné. Tedy vařilo a peklo. Skořicové lívance s jablíčky jsou božské a štrůdl z lískového těsta je prostě klasika. A taky šátečky z lískového těsta plněné jablečným pyré a žemlovka s jablky, rozinkami a tvarohem a možná se ještě pustíme do pudinkového jablečného dortu.


Štrůdl zvládl nejstarší úplně sám.




ODKAZY
Jak jsem psala, většinu materiálů už mám doma dlouho, ale přeci jen se mi podařilo něco dohledat.
  • kartičky životního cyklu jablka najdete TU
  • přiřazovací kartičky celého a půleného ovoce najdete TU
  • přiřazovací kartičky ovoce a barevné škály které obsahuje najdete TU
  • spoustu dalších jablíčkových a ovocných materiálů najdete na eSchovce TU 
  • moje jablíčka a červíky nejdete ke stažení TU (čísla si můžete dopsat jaká budete chtít)
  • nejrůznějších pracovních listů najdete na internetu spousty, třeba TU nebo TU
  • oblíbený Večerníček plný jablíček je seriál Koulelo se Koulelo o červíkovi Pepíkovi, na webu České televize najdete TU
  • jak nesbírat jablka se můžete mrknout do dílu Jablka oblíbeného seriálu Pat a Mat, najdete na YouTube TU

----------------------------------------
Poznámka na okraj: Žádný příspěvek na mém blogu není komerční ani sponzorovaný. Prostě máme rádi dobré knihy a hezké věci a já moc ráda tipy posílám dál.

Žádné komentáře:

Okomentovat