Dcera se pro letošní rok rozhodla ve svém celoročním projektu poznávat státy (nejen) Evropy. Vybírá si sama, případně se domlouvá s mladšími sourozenci, protože ti se k nám při čtení, povídání, poznávání, vaření, tvoření a k dalším aktivitám též přidávají. Volba padla tentokrát na Španělsko.
Prstem po mapě jsme cestovali už i před lety s nejstarším synem, takže tu najdete starší články o Itálii (článek najdete
TU), Francii (
TU) a Velké Británii (
TU).
Při povídání o Španělsku využíváme nejrůznější knižní zdroje. Nejraději máme MAPY od Mizielinských (Host, 2016) a ATLAS SVĚTA - EVROPA od Nikoly Logosové (Lux, 2023).
Na videa jsme tentokrát koukali jen výběrově, děti chtěly vidět býčí zápasy, běh s býky v Pamploně a flamenco, moc rádi koukáme na prima krátké video ze série Evropské pexeso, kde je spousta informací v pár minutách. Poslouchali jsme španělskou hudbu.
Při seznamování se španělským jídlem jsme využili především báječnou obří ilustrovanou knihu MŮŽU OCHUTNAT? (Host, 2021) opět od manželů Mizielinských. Pokusili jsme se o tortillu, paellu, udělali jsme si andaluzskou česnečku, churoz, tapaz a gaspacho.
Děti vytáhly kytaru a kastaněty, poscháněly doma černé a červené oblečení a udělaly si flamenco/toreado/španělskou přehlídku.
Malovaly býky na španělském pozadí (tupování houbičkou).
Tupováním jsme kdysi dělali i tanečnici flamenca a toreadora. Černá čtvrtka se papírovou lepicí páskou přilepí na podložku, aby se vytvořil rámeček. Pak se na papír houbičkou nebo kouskem zmuchlaného alobalu natupuje červená barva, lze přidat trochu černé nebo růžové. Tupuje se až ke krajům pásky, aby byl rámeček dobře zřetelný. Opatrně se odlepí páska a nechá se zaschnout (v troubě je to za chvilku). Mezitím se na jinou černou čtvrtku nakreslí jednoduchý obrys tanečnice nebo býka a toreadora. Vystřihne se a nalepí na namalovanou čtvrtku tak, aby spodní okraj figurek navazoval na spodní černý okraj rámečku. Může se doplnit plastickým vějířek nebo muleta poskládané z kousku zbylého papíru.
Děti se seznámily s dílem Salvatora Dalího a ze samotvrdnoucí hmoty vymodelovaly a po zaschnutí i vybarvily Dalího proslulé „rozteklé“ hodiny.
Četli a povídali jsme si o Antonio Gaudím, děti si zkusily vymyslet a nakreslit, jak by mohly vypadat další z věží katedrály Sagrada Familia. Děti můžou zkusit namalovat i nějakou z Gaudího staveb z parku Güell. Inspirovat je mohou třeba i obrazy dalšího španělského malíře Jana Miróa.
Zahráli jsme si deskovku Alhambra.
Na Pabla Picassa jsme nezapomněli, jen se mu budeme věnovat samostatně. Článek najdete TU.
Dcera si ke každému státu vytváří poster (na jedné straně info o daném státu, na druhé informace o aktivitách, kterým se věnovala), mladší děti si nalepily fotky a napsaly pár informací do svých projektových sešitů.

Žádné komentáře:
Okomentovat